fredag 2 januari 2009

Prat om gamla tider!

Vilken fin dag det var idag, sol och lagom kallt (-10 grader). Vi städade undan lite, dammsög och torkade golven, luktar så gott i huset av Ajax. Åkte ner och handlade och tittade till syrrans katter, min tur idag (dom är till Sälen). På väg ner till affären fick vi se något extremt, grannpojken och hans kompis var ute och gick med deras hundar i bara pyjamasshorts och munkjacka. Såg lite kallt ut!! Undrar vad dom tänkte på, har antagligen slagit vad eller nåt. Vägen dom gick är också 1,7 kilometer lång så dom hann nog frysa en hel del :-)).
Åkte sedan hem till min pappa i Örebro och åt middag tillsammans med hans bor och syster med repsktive, samt pappas tjej. Det serverades förrätt som bestod av crustader med en räksmet i, fint dekorerat med avokado och räkor. Sedan blev det kalkon till varmrätt, glass, konserverade päron och chokladsås till efterrätt. Allt var jättegott!!
Sedan blev det mycket prat, bland annat om gamla tider, om farmor och farfar och hur det var när pappa och dom var små. Vi pratade även om samhället vi bor i, om människor och byggnader. Då berättade jag att det finns en sida som heter Frövisidan, och då gick han genast och hämtade datorn för att kolla. Han hittade genast folk han kände igen, bland annat min faster och hennes barn vid midsommarfirandet på stallbacken .

Man borde sitta lite mer med de äldre och lyssna vad de har att berätta så man kan fortsätta att berätta för sina barn och barnbarn var mor och farföräldrar växte upp och hur dom hade det. Dessutom tycker dom nog att det är kul när vi är med och lyssnar. Jag tror att min faster har dokumenterat en hel del om släkten. Jag har tidigare funderat på att börja släktforska, men det har inte blivit av, men skulle nog då ha mycket hjälp av min faster.

Nu ska jag nog ta och kolla lite på Poirot, engelsk deckare som jag har på dvd, älskar engelska deckare.

Inga kommentarer: