söndag 18 januari 2009

Hemsidan!

Har nyss gjort en hemsida där jag skriver om mina erfarenheter här i livet, jobbiga erfarenheter. Helst skulle jag vilja skriva en bok om det, kanske en självhjälpsbok och sedan åka runt och föreläsa om det. Vi satt och pratade om det jag och min man igår, han kom på idén att jag först föreläser om ämnet, sedan delar åhörarna in sig i små grupper och samtalar om ämnet, det vore ju en bra idé. Det som är det värsta med det hela är modet, modet att ta tag i det och göra någonting av det. Jag vet hur jag ska lägga upp det hela, vad jag ska starta hela föreläsningen med. Men vill någon lyssna på det jag har att säga? Man är så feg, varför kan man inte bara göra det man verkligen känner för?

Jag har varit på många föreläsningar i samband med skolan och sett många olika varianter, både intressanta och mindre intressanta, oftast beroende på hur föreläsaren lägger upp föreläsningen och om han/hon har karisma. Karisma har jag alltid tyckt varit ett starkt ord, KARISMA, då ser jag framför mig en spanjor som slår klackarna i golvet under en tangodans, konstigt va, att man ser vissa bilder när man hör ett ord. Spanjoren som dansar tango får ju sin dam att följa honom i dansen med sin självsäkra utstrålning och övertygelse. En del menar på att man föds karismatisk, svårt att veta, men en del behöver ju bara visa sig så står de i medelpunkten, alla tittar på henne/honom för att hon/han har "det". Men jag tror att ett intressant ämne binder också, ett intressant ämne att berätta om kan få en att bli karismatisk för stunden :-))!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har kikat in på din hemsida och ska läsa den sen i lugn och ro... och visst ska du bygga vidare på idéen om föreläsning... det finns kurser i att lära sig förmedla budskap och att tala inför publik.
Det gäller bara att bygga upp modet !
Det jag efterlyser är behandlare med egen eller f.d panikångest, först då vet man vad det handlar om
och ge hjälp med förståelse, inlevelse och empati.
Ha det gott !!
Återkommer....