tisdag 6 januari 2009

Långpromenad med Roxy!

Idag tog jag en långpromenad med våran Roxy runt Lia som är ca 7,5 km. Tänkte försöka se hur hon fungerar när jag inte har med Bizzy. Man märker att hon är på helspänn mest hela tiden. Hade med mig Frolic som hon gillar mycket för att belöna henne med. Hon är verkligen spanaren (se nedan) när vi är ute och går, har koll både framåt och bakåt. Försöker få henne att få lite mer uppmärksamhet åt mitt håll genom att säga hennes namn och sedan ge henne godis vid ögonkontakt, men det är svårt, hon är otroligt fokuserad på vad som händer runt omkring henne. Till slut gick det riktigt bra, dessutom var hon inte lika intresserad av de som vi mötte på vägen. Hon är en helt annan hund när vi går själva än när vi har Bizzy med oss. Efter ca 1,5 km tyckte jag att det var en katt som kom emot oss i skogskanten, men när han sneddade över vägen var det en räv. Han tog det så lugnt, så lugnt, kissade lite på ett träd och sprang vidare. Han sprang och märkte revir, då bryr dom sig tydligen inte så mycket om vilka dom möter, enligt jägarna jag sen mötte. Roxy blev inte heller så värst upphetsad, konstigt nog. Det var nog räven som hade pinkat på ett ställe tidigare som Roxy var så intresserad av , jag tyckte det var konstigt då för spåren ledde upp på järnvägen sen, så det borde inte ha varit en hund.

När vi hade gått 2/3 av rundan gick vi efter en kille med en hund som jag känner lite grann, han stannade efter ett tag så hundarna fick träffas. Roxy morrade lite och skällde när vi var ca 25 meter från dom, men bara en kort stund för när vi närmade oss så var hon bara glad, man märker att hon är osäker. Först var Roxy kopplad och den andra hunden lös, sedan släppte jag lös Roxy så de fick leka, de hade jättekul. Fastän de var mitt uppe i lek en bit ifrån oss så kom Roxy när jag ropade, hon är så duktig!

Träffade ett par jägare jag känner när vi hade gått vidare som stod på gatan hemma hos en av dem. De kom ut ur bilen och hälsade både på mig och Roxy. Stod och pratade en stund, sedan sa en av gubbarna att jag skulle få se hur det går om man inte gör eftersök på vildsvin. Han tog fram ett bakben på ett vildsvin ur kofferten och visade. Klöven såg ut som en klumpfot med ett stort sår under, ca 10 cm i diametern, såg ut som en elefantfot. Stackars vildsvinet, så där hade han levt i ca 3 veckor sa de. De hade försökt få tag på vildsvinet men inte förrän idag fick de den. De var en aning irriterade över den som skadeskjutit den och inte tagit sitt ansvar och gjort eftersök och skjutit den. Usch!! Dom visade Roxy benet men hon backade, ville inte lukta på det, hon verkade mest rädd, och det är bra.

Sedan gick vi vidare, och när jag var lite närmare där vi bor där det knappt kommer några bilar fick hon gå lös, hon går bredvid mig så snällt. Men när vi kommer fram där det är gärden hemma hos oss så får hon springa fritt, hela tiden stannar hon och kollar så jag är med.

Spanare: Läser en bok av Emelie Cajsdotter, Alla kungens hästar, som handlar om hur hon kan kommunicera med djur. Där i boken berättar hon bland annat om att hästar har olika uppgifter i en flock för att fungera tillsammans. En är spanare, en tar hand om nya hästar som kommer in i flocken osv, hästarna gör det de är bra på. Hon menar på att hundar inte fungerar på samma sätt, men det undrar jag om de inte gör i alla fall när man ser på hur en del hundar är, som Roxy som har koll på allt, hon kollar alltid långt framåt när vi är ute och går, en spanare kanske?


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185581224



Trött efter dagens promenad??

Inga kommentarer: