måndag 15 december 2008

Panikångest

Jag vet att det kan låta tjatigt om mitt skrivande om panikångest, men jag är så glad att jag mår så bra idag utan DEN i mitt liv, men även lite förvånad på ett positivt sätt. Från att knappt vågat gå och lägga mig på kvällarna av rädsla av att få PÅ, tills nu då jag kan lägga mig ner i sängen helt avslappnad och bara somna. Helt otroligt skönt!! Jag kan ibland känna lite pirr under fötterna, till exempel i fredags när vi satt och kollade på Idol på tv, när Jihde står uppe på globens tak. Då får jag den där svindelkänslan, lite ångestkänsla, tänker att om jag skulle stå där då skulle jag lägga mig ner och rulla ner (tvångstanke), hu, hemska tanke!! Men den känslan känner nog många igen, inget ovanligt!

Det jag tror beror på att jag mår bra idag är att:

- undvika stress
- ta bort en massa måsten, oviktiga saker
- försöka ta en dag i taget
- sluta tänka på vad andra tycker och tänker om mig (till en viss del)
- känna att mitt liv är mitt
- ta bort spänningar i kroppen med hjälp av en naprapat, ev. rätta till den s.k ångestkotan
- sällan dricka kaffe och alkohol
- motionera måttligt
- försöka undvika att oroa, inget blir bättre av det (inte alltid så lätt, men..)
- ex. läsa

Detta har tagit mig många år att uppnå, men dom säger ju att det tar lika lång tid att bli frisk som man har varit sjuk.

Detta har även lett till att jobbet som timvikarie på hemtjänsten är det första jobb jag har börjat på som jag har känt mig helt avslappnad att gå till, inte känt att jag måste vara "så duktig" hela tiden. Otroligt skönt! Man kan även ibland känna sig som ett barn på nytt, man får ibland så mycket energi att man vill göra massa saker på en gång. Men då får jag ibland lägga band på mig och ta en sak i taget. Man lär sig av sina misstag som sagt var.

Jag tror faktiskt att överrörlighet och ångest kan ha något med varandra att göra till viss del, (inte så att alla som är överrörliga måste få panikångest) jag tror det och andra faktorer kan bidra med PÅ. Skulle vilja veta om Anders Bagge i Idol är överrörlig :-))!

6 kommentarer:

etthemivitt sa...

Jag är så glad att du mår bra idag mamma, kommer ihåg alla dessa år med din panikångest. Inte för att det har drabbat mig på något sätt, men man såg ju alltid hur dåligt du mådde. Har ju även haft lite panikångest själv när jag var mindre, är också glad över att jag sluppit den. Älskar dig mamma!

Puss och kram
Madde

Jenny sa...

Överrörlighet tillsammans med panikångest? Lustigt att jag hamnade på din blogg... jag lider själv av panikångest sedan några år och ja, jag är överrörlig i mina leder :)

Freja Rico sa...

Hej!

Vad kul att du tittade in, ja, man skulle kunna tro att det har med varandra att göra!

Ann-sofie

Freja Rico sa...

Man kanske skulle göra en studie i det??

Anonym sa...

Hej!
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig.Har du någon mailadress?
Häls Joanna

G- sa...

Kämpa på fyfan panikångest är inget roligt. Lider själv av skiten men sakta men säkert så blir jag bättre :) Låt aldrig ångesten vinna