måndag 22 december 2008

Julklappsbyte!

Ikväll var jag på julfest med hemtjänsten där vi åt gröt och hade julklappsbyte, trevligt! Fick en lykta i orange glas som står på ett svart smide, jättefint till mig som gillar ljus av alla de slag. De flesta hade köpt tomtar eller ljus av något slag. När vi kom dit fick vi först glögg och pepparkakor, kändes väldigt juligt. Vi var bortemot 30 personer som hade samlats vid ett långbord nere i matsalen. Alla fick varsit paket av kommunen, en stegmätare som vi kan använda oss av vid kommunernas tävling som dom skall ha. Man kan dela in sig i olika lag med ca 4-7 personer i varje, sedan skall man tävla med andra kommuner hur långt man har gått, eller om det var att man skulle gå en viss längd på snabbaste tid, tex så långt som det är mellan Örebro till Norrköping exempelvis.
Väl hemma igen fick jag känna doften av kokt skinka som min man höll på med. Han hade även hunnit rivit ner lite mer i källaren som jag kan elda upp. Vi gick sen ner i källaren och planerade hur duschdelen mm ska se ut, det blir nya ideér hela tiden, men vi tror nu att vi vet hur det skall bli. Det kommer att bli så bra allting när allt är klart.

Nu när jag är ute och går med hundarna häromkring känns det mycket lugnare att släppa Roxy så hon kan springa fritt, förut har det sprungit så mycket älgar så jag har varit rädd för att hon ska få tag på ett och springa långt bort. Man märker att hon blir tillgivnare när man går med henne utan koppel än med koppel, hon kollar hela tiden så att man är med. Men jag är fortfarande lite osäker på hur hon reagerar om det skulle komma en helt främmande hund när hon är lös så jag har bara henne lös där jag ser att det är fritt fram. Till våren ska jag nog börja med båda hundarna på Frövi brukshundsklubb, Bizzy på nybörjarkurs och Roxy antingen på fortsättningskurs eller Agility. Roxy behöver träna att träffa fler hundar, hon är lite feg när hon möter andra hundar, det är nog därför hon skäller så, man kan tro att hon skulle vilja äta upp dom :-)). Men när hon väl träffar och får nosa på dom är hon jättesnäll. Jag slår vad om att hon inte skulle skälla så om hon var lös!
Nu ska jag ta lite glögg och sätta mig framför tv:n en stund och slappa.

Inga kommentarer: