söndag 18 oktober 2009

Här var det livat....

Idag har vi haft middagsgäster, det var Krille, Madde, Robban, Filippa, Hugo och lilla Noomi. Det blev älgstek, en god middag som min man lagade till och som blev supergott. Min man är ju jägare så han hade själv skjutit älgen, han var så stolt. Han sa; -nu har man skjutit denna älg, dragit ur den ur skogen, slaktat den och nu tillagat den, det känns tillfredsställande på nåt sätt. Då tänkte jag på alla artiklar som har varit i tidningarna, att älgarna inte får leva i skogen, att det kommer ut en massa jägare och får älgen att känna sig otrygg vart dom än går, att dom har rätt att leva dom också. Ja, så tänker jag också ibland, att jag tycker fruktansvärt synd om älgarna. Men om man tänker så här då; alla nötdjur som lever på en gård, blir hämtade med en djurtransport, stressade (de vet säkert vad som ska hända) med dödsångest när de sedan ska slaktas. Älgen lever i alla fall lycklig där i skogen innan ett skott träffar den, inte alls lika stressad som grisar och nötkreatur vid dödsögonblicket. Tänk på det när ni ser en djurtransport komma åkande på vägarna, det gör i alla fall jag.

I alla fall, sedan till efterrrätten kom ett gäng till, det var Petter, Fanny och Erik, så det blev fullt hus, jättekul!! Det var lite stelt i början mellan barnen för det är inte ofta de ses (vet ju själv hur det var), men när de skulle åka hem då lekte de som bäst. De klättrade på dörrposten, de satt spagat, byggde Starwars-lego (mest Krille) och tjimmade. Det var kul med lite liv och rörelse i huset, det kan ju bli lite väl tyst nu för tiden här på landet..

Inga kommentarer: