söndag 11 oktober 2009

Dags att sluta skämmas!!

Fick ett gäng M-Magasin av min pappas sambo när vi var där senast, en tidning som jag aldrig har tittat i förut men som jag började bläddra i. Där var det en artikel om Skam, en känsla som säkert många går och bär på av olika anledningar. Där står det bland annat att när man börjar komma upp i åldern som jag exempelvis är i, så slutar man skämmas för att man är si eller så, man orkar inte längre. Man inser att ingen är perfekt, att vi kan ha våra fel och att det är okej.

Ett omvärldsanalysföretag (United Mind) har gjort en undersökning om skam och kommit fram till att vi Svenskar mest skäms över att vara dåliga föräldrar. Och då kan man ju undra vad de menar; att man känner skam för barnen att man varit en dålig förälder eller om man skäms för andra föräldrar för att man är en dålig förälder?

Brené Brown som skrivit en bok om kvinnor och skam (M-Magasin är en tidning för mogna kvinnor) menar på att man inte ska se skammen som något privat, utan det är samhällets förväntningar på oss som gör att vi känner skam, hur du ska vara, hur du ska se ut.
Man bör skilja på:

"Skam när du känner att det är fel på dig, att hela du är ett misstag.
Skuld är när du känner att du har gjort något fel, att du har begått ett misstag.
Förlägenhet är något snabbt övergående. Du känner att du har gjort bort dig. Men det är inget allvarligt.
Förödmjukelse är när du känner att någon förminskar dig men du själv håller inte med."

(Brené Brown)

Jag kan hålla med om att skammen försvinner nog mer och mer ju äldre man blir, jag tex. bryr mig nog inte lika mycket om vad folk tycker om mig som jag gjorde förr, jag har nog blivit lite mer avslappnad. I och för sig så kan nog det gå i perioder, livet går ju hela tiden upp och ner :-)).
Men det stämmer nog detta med skamkänslan/förälder, jag kan nog fundera mycket på hur jag är som förälder, men det gör nog alla föräldrar på ett eller annat sätt. Skamkänsla är nog bra i måttlig mängd som Brené Brown skriver, den är bra som ett hinder så man inte gör illa andra människor, men blir den en börda för att man ständigt går med skamkänslor då är det inte bra, då bör man göra något åt det.

En liten fundering bara efter att ha läst M-Magasin (Mogen Attraktiv Pionjär).

Ha en skön söndag!!

Inga kommentarer: