onsdag 9 september 2009

Vi hittade en låda...

I morse var jag som vanligt ute och gick med mina hundar, denna gången gick vi stora vägen från vibyn ner mot Frövi. Där intill kanten låg det en papperslåda som det stod "innehåller djur" på, "hanteras varsamt, skyddas mot starkt sol och kyla" , tror det stod så ungefär. Det var hål i lådan så jag såg att där i var sågspån. Blev lite fundersam där ett tag, fanns det något i lådan för hundarna blev väldigt till sig, men antagligen var det bara lukten som lockade till sig deras iver. Lådan var lika stor som en bananlåda. Jag tittade i lådan, men där var inget. Man kan ju undra varför denna låda låg där efter vägkanten, och vad hade hänt med djuret/djuren som var i lådan????

Det var ungefär på samma ställe som jag hittade min katt som jag hade för många år sedan, det var 1985, kommer ihåg det för jag var ute och gick med min äldsta dotter i barnvagn. Vi var på väg hem då jag hörde en katt som jamade under bron som går över Fröviforsån. Jag tittade ner och får se en liten bur som var gjord av trä och nät, den var lika stor som en bananlåda den också. Inuti den buren satt/låg vår katt som varit borta i flera dagar. Buren var så ordentlig gjord, den hade ett lock med hasp. När jag tog bort haspen och öppnade locket drog vår katt i sån fart hemåt så jag såg bara bakdelen på honom en kort stund. Jag blev helt förstörd, någon hade kastat ner buren med vår katt från bron antagligen men missat vattnet så buren landade vid sidan om på land. Buren låg vid vattenbrynet så det var inte långt ifrån. Jag var så jäkla upprörd och ledsen att jag skrev till Allehanda med en insändare, men den kom aldrig med, tyvärr. Jag förstår inte hur elaka människor kan vara, hur man kan behandla djur på detta sätt, plåga djur som inte kan försvara sig. Jag hade ju mina misstankar om vem det kunde vara, men eftersom man inte är helt säker så kan man ju heller inte gå på den personen.

Jag hoppas att djuret som varit i lådan vi hittade i morse kanske var en kanin eller nåt som djurägaren tagit upp i knät inne i bilen istället för att den skulle behöva vara i lådan. Jag hoppas att djuret lever och mår bra!!

2 kommentarer:

Mia S sa...

Men usch vad obehagligt ! Djur och barn är alltid oskyldiga... och djurplågare skulle få uppleva sitt eget beteende
(eller så har dom kanske redan det och blev så där??)

Men vilken tur att ni hittade er egen då, gick det bra sen ?

Kramen ♥

Freja Rico sa...

Jodå, det gick jättebra, han klarade sig utan några men vad jag kunde märka.