onsdag 17 februari 2021

Skön dag

Min dag börjar med att jag sätter på vattenkokaren, häller i en mugg m varmt vatten och två teskedar med honung. Jag tar med mig ena hunden Ivar  ut på en kort promenad, Rollo, den andra hunden sover fortfarande. Sedan gör jag iordning mat till hästarna som jag ger dom, betfor med b-vitamin, mineraler och foderkalk. De får även lite morötter till det. Sedan gör jag och Kitty samma procedur, mutar henne med två bitar morötter för att få på henne grimman utan att behöva gå in i boxen. En vana vi har fått 😄. Även Kalle får två morotsbitar i din krubba efter jag satt på han grimman, måste ju vara rättvist 🤭. Sedan leder jag ut dom i hagen, fyller på lite hö vid haggrinden. Dom har ju hö i foderstugan men de vill gärna stå och äta där när de kommer ut. Sedan fyller jag på vatten i hagen. Sedan mockar jag och fodrar i boxarna, borstar stallgången och ställer vattenhinkarna i sadelkammaren så de tinar upp inför kvällen. Lägger även betfor i blöt till kvällen. 

Går Sedan in och ger hundarna mat och äter själv frukost. Läser Nerikes Allehanda och Expressen vid frukosten och bläddrar lite i FB och Instagram. Sedan tar jag och min man med oss hundarna och åker till Ringaby som ligger ca 1 mil utanför Frövi. Min man jagar där. Vi tar en lång promenad på ca 1,5 timme. På ett ställe såg vi 9 vildsvin i en energiskog. Det var kallt ute, -2 fast det kändes som -10 då det blåste.

När vi kom hem åt vi mat, , skickade in jobbansökan till sommaren, jag gick ut sen och tömkörde Kitty lite på vägarna och lite på ett gärde. Kalle följde med I hagen när vi gick på vägen och när vi kom ifrån han sprang han och skrek efter Kitty så han fick motion han med. Sen fick Kalle lite borstning och ompysslad, Kitty kollade jag bara hovarna på, hon gillar inte att bli borstad i onödan. Kalle däremot bara njuter, jag behöver inte ens sätta fast han 🥰. 

Sen gick jag in en stund och åt kvällsmat efter att ha städat lite i sadelkammaren. Sen var det dags att gå ut och stänga in hästarna i boxarna, de får nämligen gå i en liten hage på kvällarna mellan ca kl 17-20 som hör ihop m boxarna, då kan de gå under taket. Tycker det är synd att låta de stå i boxarna för länge då jag tar in dom från stora hagen när det börjar bli mörkt.


Kalle fick stå utan täcke en stund 🙂.

Sedan går jag och lägger mig vid 21-tiden, ligger och kollar på serier innan jag somnar 🙂.

Inga kommentarer: