måndag 1 februari 2021

Igår kväll fick jag en förfrågan om jag kunde hyra ut vår tomma box till en häst med full service i ca två månader, tjejen skulle få hem en häst hon har ute på foder och har inte plats för den hemma hos sig. Det innebär mer mockning, ut- och insläpp och byte av täcken och naturligtvis koll så hästen mår bra och inte har några skador när man tar in den på kvällen. Dessutom kommer vi inte kunna ha Kitty och Kalle gå lösa utanför boxarna som de gör nu på kvällarna när vi tar in dom från stora hagen. Dessutom, ett stort problem för mig, jag kommer få känslomässiga band till den hästen 😄. Jag kommer ju behandla den hästen lika som de andra två så det blir ju som att äga tre hästar för mig i hjärtat. Och sen ska den flyttas igen till ett annat hem antar jag eftersom hon vill ha ut den på foder. Nej, jag tror det lutar åt att säga nej, måste fundera lite till. Dessutom fäster sig Kalle vid andra hästar fort, vi hade en häst här över natten bara för ett tag sedan och den stod han och ropade efter när den inte kom med ut i hagen på morgonen. Jag vet att jag är väldigt känslig, men så är jag och så är det!!

Idag har jag och en kompis tränat lite med hästarna, vi tränade vänskapsleken som ingår i De sju lekarna som ni kan se i videon ovan med Anna Carin Månsson. Då ska man lära hästen att man kan ta på den helst överallt så den känner att man inte vill den något illa. Vi tränade även lite på att backa och gå framåt mot oss igen (jojoleken) och flytta bakbenen åt olika håll samt cirkelleken, då man tar ut hästen i en cirkel runt sig så den själv tar ett ansvar att gå runt några varv utan att man behöver mana på dom. Denna träning med en massa andra övningar gör man för att få en bra relation med hästen så att vi känner oss trygga med varandra om vi tex ska ut och rida eller köra eller bara ut och ta en promenad. Det är väldigt kul, och hästarna tycker nog också att det är kul och göra något annat, få använda hjärnan lite. Sen kommer lekarna bli mer och lite svårare och sen kan man göra samma sak fast på hästryggen. Jag ska nog ta och filma lite sen så jag kan lägga ut det här på bloggen. Jag har lite filmer tidigare när jag och Freja håller på med grunderna i frihetsdressyr. Hittar ni det inte här så kan ni hitta det på www.frejarico.blogspot.com, 19 februari 2020. Älskade Freja 💔!!

Jag har ju mina två hundar Ivar och Rollo också, skriver inte så mycket om dom, men nu är Ivar snart tandlös, han får bakterier i sina små tänder som gör att han får tandlossning. Jag har verkligen försökt hållit hans tänder rena, men det är inte lätt med dessa små chihuahuatänder, de är ju så pyttesmå så de blir lätt förstörda. Så jag har åkt fram och tillbaka till Arboga djurklinik och låtit dem operera bort tänder på honom som inte varit bra, så nu har han bara fem tänder kvar i mun och de ska även ta dem i april. Hundar kan leva bra utan tänder, veterinären sa att hundarna till och med kan tugga på ben tandlösa. Låter ju helt otroligt, trodde inte det var sant när hon berättade det. Men så är det tydligen. Så nu får han bara äta mjuk mat, och jag har börjat laga egen mat nu, de tycker det är jättegott 😀. Receptet har jag hittat på nätet.




Inga kommentarer: