torsdag 20 oktober 2016

Texa Rico

Idag ringde vår tränare till Texa Rico, hon har även blivit som en kompis eftersom hon även äger Amerone, min fd foderhäst. Hon sa att vi skulle behöva göra något med Texa, hon är inte bra, det är något som stör henne eftersom hon ofta börjar gallopera i kurvorna. Hon ville jag skulle komma dit och känna om hon har några spänningar. Jag åkte dit och tog in henne i stallgången och kände direkt att det var någonting i nacken på höger sida. Det går inte att ta in henne i en box tex om man vill att hon ska ställa sig med huvudet utåt, och då gå runt åt vänster håll, hon vägrar. Jag tryckte på punkter och masserade, provade sen att ta tag i svansen och i grimman och böja huvudet åt vänster mot magen. Det gick inte alls första gången, men när jag behandlade nacken några gånger så blev det bättre och bättre, sedan fick jag till och med in henne i den trånga hovslagarutrymmet längst in i stallet, och då fick jag henne att vrida sig åt vänster som hon tidigare vägrat, så härligt :-)!! Man märker så tydligt att hon tycker om att bli ompysslad, som om de förstår att man vill hjälpa, hon stod med huvudet långt ner vid golvet när jag höll på, hon var så tålmodig då, men inte senare, då visade hon även det motsatta :-).
Sedan longerade jag henne för att se om hon fortfarande hoppar med frambenen när hon sprang i vänstervarv, i början gick det bra, såg jättebra ut. Men efter ett tag började hon visa att hon har ont någonstans och jag såg eller kände att det satt runt höften, ner mot låret och ner mot knähållet. Jag tog in henne igen och kände där, vilket hon reagerade kraftigt på. Min kompis och tränare ,gav henne laser på stället runt höften, hon reagerade så mycket på det så hon skulle bita mig hela tiden, så det märktes att det gav effekt. Så nu ska hon ge ultraljud några gånger tlll tills hon inte reagerar nåt mer. Ska bli intressant att se nästa gång jag kommer dit om hon är bättre :-).


Inga kommentarer: