fredag 13 april 2012

Kan knappt tro det är sant..

I går så hade jag djurtolken Christina Jarl här, som kommunicerade med vår Roxy.
Det är ju så att vår kära hund har en tendens att skälla på alla hundar vi möter, och hon kan börja från 100 meters håll, inte kul alls!!

Hon berättade en massa vad Roxy tyckte om oss bland annat, hur hon tyckte att vi skulle behandla och sköta om henne. Christina tyckte Roxy var mer som en fårhund, hon vill jobba och ha en uppgift, hon vill att det ska hända saker hela tiden helst. Så jag förstår att hon har tråkigt just nu eftersom jag inte har varit i form. Roxy kollar in mig hela tiden när jag ska göra nåt, man ser på hela henne att hon vill någonting.

Christina tog upp detta med att hon skäller så, hon gav mig ett tips både när vi åker bil, när vi går och när vi är hemma.

Hemma: jag ska visa Roxy vår tomtgräns och samtidigt tala med henne i bilder och säga att detta är vår sida, den andra sidan är andras, de som promenerar förbi vårt hus.

I bilen: Här gör jag lika som ovan, att jag talar med Roxy att bilen är hennes, men där ute är deras.

På promenad: När vi möter en hund med förare ska jag säga att; vi går på vår sida, och de går på deras sida.

Så idag på vår morgonpromenad mögtte vi först hennes värsta fiende, en mörkbrun labrador. Jag började tänka i bilder att vi går på denna sida och dom går på deras sida. Jag kommunicerade så med Roxy hela vägen fram. Roxy brukar ju bli galen 50 meter innan vi möter dessa, men nu skällde hon endast ett par gånger precis när vi mötte dom, helt otroligt. Sedan mötte vi en Golden en kilometer längre fram, den skällde hon inte ens på, inte ens när den skällde på Roxy.
Ja, vad ska man säga, man blir bara mållös! Hon är så duktig, det var så skönt att gå med henne idag, jag kunde slappna av när jag mötte andra hundar, och det kände hon naturligtvist och blev lugnare hon också..

Detta att tala i bilder med hundar har jag ju vetat om och provat ibland, men det här var så klockrent..:-)).

Ha en fortsatt bra fredag!!

Kram

1 kommentar:

Malin sa...

Häftigt, undra om det skulle funka på våra skällande "monster"? Får testa nästa gång!
Hoppas du får en fin helg!
Kram