torsdag 3 november 2016

Ett dilemma

Idag fick jag en känsla av att åka till stallet ute i Lia och hälsa på Amerone och dom i hagen, och även se om Texa har fått prova nya täcket som ska behandla stela onda muskler.
Stannade först hos Amerone för att klappa lite på henne, klev ur bilen och gick mot hagen. De andra tre hästarna kom springande, men inte Amerone, hon tog lite stapplande steg, såg direkt att det var nåt fel. Hon kom fram så jag fick krama om henne, hon stod så snällt och lugnt, bara det tydde på att det var nåt galet. Sedan kom lilla, eller lilla och lilla, fölet Thor har blivit så stor :-), och tog plats, ville bli kliad. Jag fick fullt upp med att hålla han, han blir så ivrig ibland att han slår med framfötterna, och nu skulle han krafsa mig på benen med ena hoven, så Amerone gick iväg. Sedan stod hon och tittade på oss, lilla gumman, har nog jätteont. Jag gick över alla hagarna för att säga till stallägaren att hon hade ont och knappt kunde gå. Ja, jag tar in henne ikväll och kollar, hade det varit jag hade jag tagitnin henne på en gång, men man vill ju inte säga vad andra ska göra.

                                                         Amarone Zon

När jag sedan skulle åka hem sa hon; du får gå och säga hej då till Vilja för på tisdag åker hon på slakt. Jag bara stannade upp, det låter så hemskt. Då sa jag att då måste jag få prata med min man om att köpa henne. Vi hade ju dom funderingarna för ett par månader sedan, men jag visste inte då hur min arbetssituation skulle se ut så jag sa ifrån. Men nu kommer jag bara jobba en dag och en natt i månaden så det skulle fungera. Men jag måste fundera, det är ett stort ansvar. Då ska jag ha som mål att bara ha henne så hon får må bra, ut och gå lite och köra henne ibland. Kanske börja på den där hästcoachutbildningen och ha henne och träna på :-). Men nu är det snabba vändningar, jag måste betala henne i morgon om jag ska ha henne.

                                           Vilja Rico

Inga kommentarer: