onsdag 15 juni 2016

Föreläsa...

Ibland känner jag mig så uppåt och modig, då vill jag börja föreläsa om panikångest, vad det eventuellt kan bero på. Beror det på spända muskler, rygg och nackproblem, stress eller för att man är en högkänslig person. Det kan bero på allt detta eller inget av det, eller det kan bero på något helt annat. Men jag skulle då berätta min version, vad jag tror om mig själv.
Jag har ibland tänkt på hur det skulle vara om jag fick en rejäl förstagångspanikattack igen, hur skulle jag hantera den, hur skulle jag reagera, skulle jag kunna få kontroll på den???
Jag hade en fotograf här idag, han fotograferade mig för tidningen Må bra, och naturligtvis blev vi att prata om det, han har en kompis som har panikångest. Han frågade om jag mediterar, och det sa jag att jag gör, har ju börjat igen efter en lång tids uppehåll. Bra, sa han, det gör jag med. Hans fru är bland annat mindfullnessinstruktör och jobbar med stresshantering och kbt, och det är ett framtidsyrke. Vi kom överens om att det blir fler och fler som får psykiska besvär tack vare uppkopplingar på nätet.
Vi började även prata om robotar, i Västerås har de såna i hemtjänsten, det är som en surfplatta som går omkring i hemmet, då kan anhöriga och andra ha kontakt och se och prata med tanten eller farbrorn, eller vem som nu är i behov av den. Jonas Bilberg, fotografen har tagit bikder på det, ni kan se den på www.jonasbilberg.se.
Det är kusligt, hur ska det sluta!!

I alla fall, nu kom vi ifrån det jag skulle skriva om :-). Jag önskar jag alltid vore modig och tordes föreläsa, det finns kurser, jag kanske skulle gå en sådan :-).

Inga kommentarer: