söndag 27 november 2011

Sälenresa..

I går lördag tog jag och min man en tur till Sälen för att sätta upp en rullgardin och fixa lite smått innan säsongen börjar för uthyrning av min pappas stuga på Murkelvägen, Gubbmyren. Det var en liten tur även för att byta lite miljö kom vi på när vi väl var där.:-).

När vi höll på att ställa in värmen sa min man; "hör du vad tyst det är?" Och det var det, helt knäpptyst, det är man ju inte van vid även om vi bor på landet, tågen går ju 50 meter från vårt hus. Det var folk i 3 stugor på Murkelvägen, jag antar att de var där av samma anledning som vi, at kolla in hur det ser ut innan säsongen börjar, och kanske för att komma hemifrån en sväng.

Vid Gustavsbacken har dom öppnat en ny restaurang som heter just Gustav Grill & bar , en jättefin med bar och lounge som går i Westernstil. Man får en känsla av att sitta i hästboxar, man omges av snidade staket vid varje bord, sedan är det ridsadlar och oxhorn lite överalt. Och maten är jättegod, det jag åt var en ryggbiff med pommes, bearnaisesås, grillad majs och med lite riven pepparrot på köttet, och köttet hade en rökt smak. Jag vet att det är en klassisk rätt, men oj så god..

När vi satt där började det snöa, vi satt vid fönstret så vi hade backen alldeles utanför fönstret, och den lös orange av ljus, jättefint var det.

På natten vaknade jag av att Roxy vår hund började skälla. Min man sa att det var en bil som åkt förbi, men jag måste ha drömt för jag såg ljus som av en ficklampa på väggen. Blev helt stel, och Roxy gruffade fortfarande. Jag gick upp alldeles svettig och spänd som en fjäder, livrädd. Det första jag tänkte på var inbrottstjuvar som slog till innan säsongen började. Vad skulle vi göra om jag hörde att de började ta sig in, usch vilken hemsk känsla det var. Kände paniken komma krypande. Men sedan vaknade jag liksom till och förstod att det var som min man sa, en bil..:-). Jag var nog nånstans mellan dröm och verklighet när jag tyckte jag såg ficklampsljuset..

När vi vaknade fanns det inte en gnutta snö kvar, det hade regnat bort under natten...

Inga kommentarer: