torsdag 24 november 2011

Försa....!

"-Nu säger du så där igen,.. försa." Det brukar min systerdotter som är elva år säga när jag säger "försa". "-Försa om jag ska ta och åka hem?" Är ordet "försa" någonting man säger bara i Frövi, eller kanske Närke, eller vad? Min mamma säger det ofta, och tydligen jag med, och det låter ju faktiskt lite konstigt. Vart kommer det ifrån, vad betyder det egentligen? Jag skulle ju lika gärna säga: "-Undra om jag ska ta och åka hem?"

Försa om det blir några kycklingar i vårt hönshus, det verkar ta tid. Nu de senaste dagarna har hönan Silvia varit lite längre stunder ifrån äggen, jag hoppas dom klarar sig innanför skalet!?
jag har lyst och sett att det är fullt där innanför, kanske hon börjar tappa orken, och jag förstår det, kan inte vara kul att ligga på samma ställe i 3 veckor :-).

1 kommentar:

Malin sa...

Roligt med dialekter, har aldrig hörd "försa" ja annat än att "jag försa mig"typ....
Kram