lördag 25 april 2009

Hundarna

I torsdags var jag på hundkurs med Roxy, vår äldsta hund som skäller så mycket på andra hundar, hon blir helt galen när vi är ute och går och möter en hund. I alla fall så åkte vi ner lite tidigare så att vi skulle slippa komma dit när det var en massa hundar där, utan vi skulle kunna möta andra hundar lite i taget. Naturligtvist blev hon galen när vi kom dit och det satt 2 hundar där redan, men jag satte mig ner med henne ca 5 m från dom och det gick snart bra. Efter hand kom det fler hundar och hon skällde och gjorde utfall mot dom, men det gick bättre och bättre. Sedan skulle vår grupp gå med hundarna till ett ställe som ligger ca 400 m bort och vi fick gå med hundarna på en väg. Detta gick hur bra som helst, det är skillnad att gå med andra hundar än emot dom, möts hundarna på en väg så har dom lång tid på sig att titta på varandra och kanske utmana varandra.
Vi gjorde en del övningar och Roxy blev helt slut efter ett tag, antagligen på grund av anspänningen, var inte ett dugg intresserad av att titta på mig när vi gjorde kontaktövning. Efter att vi haft en kisspaus så blev hon piggare igen och det gick bättre. Vid den sista övningen när vi hundförare stod på rad och skulle lägga ner våra hundar och gå ifrån hunden en bit så gick det hur bra som helst, Roxy låg där så fint med en massa andra hundar omkring sig, helt otroligt, jag blev så glad, kontakt hade vi också hela tiden. Det var en jättebra grupp jag hamnat i och jättebra instruktörer.

Inga kommentarer: