tisdag 19 april 2016

Igår var jag med om något härligt!!! Jag hade precis varit ute med hundarna på en promenad när jag hörde det dunsade till i vår inglasade veranda, förstod direkt att det var en fågel. Jag släppte in hundarna och gick och kollade, och mycket riktigt så låg där en liten fågel på golvet helt omtöcknad men vaken. Ena vingen hängde åt sidan när den strax efter försökte ta sig upp så jag antog att den var skadad där.  Den sprattlade omkring och hamnade till slut på rygg och jag tog upp den. Den var naturligtvis rädd och bet mig med näbben, så jag kupade händerna över den så den blev lugn. Den låg och kikade på mig där i mörkret, så söt. Efter ca 15-20 min gick jag ner på gräsmattan och släpote ner den, lite ostadig hoppade den till en buske. Under tiden märkte jag två stycken likadana fåglar komma flygande runt oss kvittrande, och svar fick de från den lilla. Jag iakttig dessa två som flög omkring fram och tillbaka en stund, de satte sig på olika grenar runt oss fortfarsnde kvittrande alla tre. När jag såg att den lilla fågeln i busken börjat hoppa runt på olika grenar så gick jag in. När jag kom in kikade jag ut genom fönstret, då såg jag de andra två i samma buske, de höll på och para sig, sedan flög de alla tre iväg.

                                                              En liten blåmes var det

Inga kommentarer: