lördag 5 maj 2012

Sjuk höna..

Jag har den senaste veckan märkt att en av hönorna hållit sig lite i bakgrunden (sitter i fönstret). Hon äter och så, tar för sig som vanligt, men jag hittade en blodklump under där hon brukar sitta häromdagen. Tänkte direkt att henne får jag nacka, hemska tanke. Gick direkt och googlade vad det kunde vara, och hittade äggledarinflammation som visade de symtom som hon har. Ringde morgonen efter till veterinären och fick penicillin som jag ska ge henne i 10 dagar. Nu har hon ätit det i 3 dagar och hon verkar redan må bättre, hon till och med la ett ägg idag. Hon är lite blek om sina haklappar och kam, men jag hoppas de får lite färg snart. Jag pillar i en tablett i ett majskorn så det pickar hon i sig snabbt som ögat. Kändes lite lustigt när Apotekarn sa högt "- en halv tablett åt höna i 10 dagar", några drog lite på smilbanden när de tittade på mig (eller också inbillade jag mig). MEN, jag tycker om mina hönor och har fäst mig vid dom, och denna känner jag lite extra för, hon var lite utanför flocken ett tag efter att hon flyttat in hos mig som 1-åring.

Inga kommentarer: