söndag 6 juni 2021

Finns inga elaka hästar

 Vi har nu haft Kalle och Kitty hos oss i ca 1,5 år nu och hela tiden trott att Kitty varit ett sto med stor integritet. Hon har sagt ifrån på olika sätt som ston kan göra ibland bla på grund av hormoner. Jag har vetat om att hon inte tycker om att bli borstad eller tagen på magen. Hon har velat bitit när man ska hå in i boxen och sätta på grimman tex, en häst som vill ha din box ifred har vi trott. Hon har varit spänd i ländryggen som många hästar jag träffat har, jag har haft ut både equiterapeut och djupvågsmassör pga detta. Men så blev hon för några veckor sedan krånglig och skulle sparka när jag skulle kratsa hovarna och ville sparka hovslagaren och equiterapeuten. Då bestämde jag mig för att åka till klinik m henne. Jag misstänkte först något fel i ryggen. Men så misstänkte jag bakknät. Jag skickade även ett meddelande till förra ägaren och frågade om de hade behandlat henne för någon skada, och mycket riktigt knäna. 

Jag beställde tid hos hästkliniken i Karlstad, där hittade de mycket riktigt hälta pga knät. Så hon fick kortison i leden och metacam för smärtlindring och inflammation. Och Vilken skillnad det blev på Kitty efter detta. Hon har blivit så go och kommer till mig och vill bli klappad och kliad på nu. Ställer sig nära. Hon låter mig komma in i boxen och greja med henne utan problem. Hon bara är här och nu känns det som, vi har fått en helt annan häst ❤🐎. Hade vi vetat att hon haft problem med bakknäna tidigare hade vi så klart ordnat det. Vi fick bara veta att hon inte gillade när man drog åt gjorden och borstade under magen. Nu får vi göra allt detta, hon har nog haft ont i kroppen hela tiden. 

Inga kommentarer: