torsdag 4 mars 2021

Kan man vara för snäll?

Jag har den inställningen att kunna hantera en häst utan att vara alltför hård, jag vill ju att hästen ska få en chans att säga ifrån. Men jag har lärt mig skillnaden nu på när Kitty vill säga ifrån om något är obehagligt eller om hon bara vill bestämma över mig. Jag har insett att jag kan ju vara både "hård" och snäll, för min dam här hemma måste ha en väldigt fast hand vid hantering annars tar hon gärna över. Enligt henne själv så måste man göra ledarskapsövningar varje gång man träffas 😄. Hon gör det nämligen varje gång med Kalle när de släpps ut på morgonen i hagen och på kvällen när de byter hage till den lilla vid stallet ☺. Så jag har börjat tagit efter henne, innan jag borstar eller ska köra eller nåt gör jag lite övningar. Jag backar, flyttar bakdelen åt båda hållen och låter henne gå några varv runt mig åt båda hållen, det räcker för att få henne medgörlig och gullig att ha att göra med. Det är som hokus pokus 🙂. Jag tror hon tycker det är skönt att slippa bråka om vem som bestämmer mellan oss 🥰. Jag var lite orolig ett tag, hon var en liten piraya ett tag 🙈. Jag har ju inte haft henne så länge, och när vi har kört henne mycket så har hon varit snäll och lugn pga kontinuerlig träning. Så när hon blev pensionär har vi inte kört lika mycket och det var hon ju inte van vid. 

Så idag efter ledarskapsövningen ställde jag henne i stallgången utan att sätta fast henne. Jag kunde både kratsa hovar, borsta och sätta på täcke utan protester. Hon ville gå iväg ett par gånger, men det var bara att backa tillbaka henne. Goa häst 🥰! Kitty till höger.


Kalle gubben, till vänster,  han är gammal och klok, han bara står och njuter när man borstar och grejar. Det bästa verkar vara när jag borstar svansen, då sover han nästan, han står och blundar 🥰. 

Inga kommentarer: