lördag 9 september 2023

Min farmor


Min farmor tyckte jag mycket om, hon hade många järn i elden fast hon även jobbade i matbespisningen i Ervalla skola. Hon jobbade extra på Dylta herrgård då de hade fester, gjorde smörgåstårtor och vanliga tårtor på beställning. Sedan fick vi alla barnbarn en tårta när vi fyllde år, jag fick alltid en vacker och så god moccatårta. Dessutom målade hon otroligt fina saker på porslin. Hon gjorde mycket andra hantverk också. Sedan tror jag nästan vi åt söndagsmiddag var och varannan söndag. Hon plockade bär i massor som hon fryste in, hade så mycket burkar i sitt stora skafferi som man kunde gå in i, jag kan känna doften fortfarande där inne. Jag kan fortfarande känna doften i hennes kök, och även i farfars kontor. Farmor fick till slut en hjärnblödning som gjorde att hon inte kunde gå och hon fick problem med talet. Kan aldrig glömma när jag var och hälsade på henne på Ölmbrogården som nu är nedlagd, hon skämdes där hon satt i sin rullstol. När jag skulle följa med henne in i matsalen ville hon vända, hon tyckte de andra tanterna tittade på henne och pratade. Stackars farmor 😔! 

Överst en bild på min farmor, tycker nog vi påminner lite om varandra 😊❤️!


Inga kommentarer: