torsdag 4 augusti 2016

Texa Rico

Inatt sov jag ca fyra timmar, när klockan var 4.00 hade jag inte somnat än, tankarna mal och mal, funderar på vad jag ska göra. Vad ska jag jobba med, hur ska jag hänga tavlor, vad ska jag göra med mina höns, köpa fler eller avveckla dem mer och mer?. Ska jag köpa en ny häst eller inte, ska jag måla lite akvarell igen, vad ska jag göra med gäststugan som är full med sadlar mm om jag inte har hästar kvar...och stallet, ska jag satsa på lantrasdjur, kanske en nordsvensk häst, lantrasfår kanske?? Frågorna är många....det bara snurrar i skallen.

Till slut somnade jag i varje fall och vaknade halv 9 av att vår travhästs tränare ringde och bestämde tid när vi skulle åka till Fornaboda travet med Texa, vårt gemensamma 4-åriga travsto. Vi bestämde kl. 11, jag åkte till stallet 10.15 för att göra iordning vår fina häst. Det ska kratsas hovar, manen borstas, luggen flätas och hovar oljas, och sist men inte minst så borsta in lite päls- och manglans i både man, svans och päls. Hon blir så fin :-).

Väl framme ska Texa uppvärmas två gånger, en gång av vår tränare och även som har andra halvan av Texa, sedan ska hon värmas upp av kusken. När väl loppet var dags var jag så otroligt nervös, det har jag inte varit de senaste gångerna. Men det gick så bra, hon kom trea, det skiljde ca en och en halv hästlängd från vinnaren, så det var nära en vinst. Hade hon inte svårt med kurvorna så hade hon säkert vunnit :-). Hon har ett knä som stör henne som vi får behandla emellanåt, men det är inget allvarligt fel.

Så kul att det börjar ge sig, hon har haft lite problem sista gångerna, men nu när vi vet felet så kan man behandla det. Det kommer bli så kul och spännande att följa hennes resa i travvärlden :-).
Jag har hennes mamma som foderhäst här hemma, även hon en fin häst, och hon ska få ett föl nästa vår :-)

Inga kommentarer: