fredag 21 april 2023

Så HSP


Jag är ju högkänslig och det är ju en personlighetstyp så jag har ju varit det sedan jag föddes. Jag kan t om se på gamla kort när mamma bär runt på mig när jag är ca 1 år hur orolig jag ser ut. Men det är väl som det ska vara, ca 25 % av befolkningen är högkänsliga i världen och vi var fyra stycken i familjen då och jag var de 25 % 😄. 

Jag har varit hemma mycket de senaste 10 åren, jobbat lite som timvikarie på olika ställen, men det har berott mest på att jag känner mig nästan tvungen att ge mig ut i arbetslivet eftersom många frågar och undrar ”vad jag gör nu för tiden”. Egentligen klarar jag inte att jobba, jag har både fibromyalgi och är väldigt hsp, har så svårt att slappna av när jag jobbar, tänker på så mycket annat än just det jag ska göra. Enda gången jag trivts och känt att jag kunnat vara mig själv på ett jobb är på Kårsta golfklubb, men då klarade inte min fibromyalgi det fysiska jobbet. När jag klev ur bilen hade jag så ont i kroppen att jag inte kunde knappt kliva ur bilen och gå in i huset, blev helt stel och hade så ont.

Och nu känner jag att hemtjänstjobbet tär på min personlighet. Det är för mycket olika människor på ett och samma ställe plus alla olika brukare. Jag får se om jag klarar det. Om det vore några brukare man kan lära känna och veta deras behov ordentligt vore det en sak. Men jag ska ge det en chans nu då jag trivs väldigt bra och tycker det är kul och givande 😀.




Inga kommentarer: