fredag 21 januari 2022

Olika individer

Det är ju inte bara vi människor som är högkänsliga, även djuren kan vara det. Ju mer jag börjar känna hästarna i stallet jag är vid ju mer börjar jag känna in deras personligheter. Ett sto visar vad hon vill ha. Då jag började klia henne på sidan vid manken häromdagen visar hon tydligt hur skönt det är och vill ha mer. Hon började med att sträcka på huvudet och snurrade runt med mulen, nu idag kom hon fram när jag gick till dom i hagen innan jag skulle åka hem. Hon ville bli kliad, samtidigt började hon snurra med mulen på min arm, sedan ner på sidan på min overall, hon ville klia mig 🙂. Det är sån härlig känsla att få sådant tillbaka. Och hon tuggar emellanåt, vilket visar att hon är avslappnad ❤.

Ett annat sto är så snäll och medgörlig, verkar vilja göra allt för oss människor. I morse var första gången jag fick riktig kontakt, hon kom fram i hagen och ställde sig bredvid oss när jag kliade andra stoet, ville bli lite ompysslad hon med. Henne räckte det med att greja lite med luggen och klia lite försiktigt på pannan och mellan öronen, då sjönk huvudet ner och så blundade hon och tuggade.  Jag ville knappt gå därifrån, sån otroligt skön känsla att stå där mellan två hästar och bara få vara och klia lite 🥰.

Sedan har vi det tredje stoet. Inne i stallet vill hon ha sin box för sig själv, hon kan säga ifrån med bitningar i luften och det måste man acceptera, det är deras hem. Men man kan även få klappa henne där om hon får lukta mycket på en innan. Det behöver vara på hennes villkor. Men vet hon att hon ska ut är det annat, då kan man komma och stå precis bredvid och under henne och hon gör ingenting. Likaså ute i hagen, där finns det inte en tillstymmelse till att hon säger ifrån när man kommer. Hon kanske behöver mycket fritt omkring sig ifall hon behöver fly 🤔. En häst med stor integritet tror jag och väldigt snäll på hennes villkor och vid rätt tillfälle 🥰. När jag stod med de andra två och kliade i morse syntes hon inte till 🙂.

Sedan har vi den stora killen, en fyraåring som är väldigt hög men otroligt snäll. Han vill smaka på allt, lite barnslig och lekfull som ett barn 😄, han tar mössor man har på sig, går omkring med pinnar i hagen mm. Också väldigt nyfiken.

Sen sist men inte minst vår delägarhäst, lilla killen som börjar bli så stor. Han är så otroligt snäll men har som de flesta djur, kommit in i en spökperiod, han har börjat blivit lite skvättig för saker som han till och med har sett förut många gånger 😆. Allt travtränaren gjort med honom har han aldrig varit rädd eller så, han har varit helt lugn, hovlyft, inkörning mm. En trygg häst ❤.


Inga kommentarer: