torsdag 9 september 2021

Kitty borta

 Jag är så arg samtidigt som jag är trött på att vara arg, när man samtidigt sörjer sin häst, på hur man kan låta hästtandläkare få fortsätta hålla på fast de tidigare blivit dömda till att inte få behandla hästar. Nu har två travhästar jag köpt billigt eller fått avlivats tack vare dåliga tänder, tänder som kunnat behandlats under travkarriären så felet inte blivit så stort, eller som Vilja, tandläkaren har inte sett att hon hade såna hemskt inflammerade foderinpackningar pga käkfraktur så hon fått glesbett som gett foderinpackningar. Henne har jag skrivit om tidigare, tror det var 2017. Hennes var så inflammerade så hon hade stora knölar under käken. Båda hästarna behandlade och kollade av samma tandläkare. Då undrar jag hur många hästar där ute har ont i såna tänder, hästar som blivit behandlad av denna person???

Vi var delägare för ett tag sedan till en häst som vi skulle starta i Romme. Banveterinären kom till oss efter uppvärmningen och sa att de tyckte hästen grejade så med mun. Ägaren och tränaren till vår delägarskap sa att vi nyss hade haft den s.k hästtandläkaren nyss o kollat tänderna på henne. Då sa banveterinären att han raspar ner tänderna så mycket på hästarna så de får ont. Ännu en häst som han misshandlat. Och när man googlar kan man läsa missnöjda kunder till honom som aldrig mer kommer anlita honom. Hittade även denna artikel.


Jag tycker inte om att skriva illa om andra, men när djur far illa då måste man varna.

Jag har även nu lämnat tillbaka Kalle till sin ägare, så nu är det tomt här hemma i stall och hage 😥. Kitty fick vi av en travtränare som inte kunde ha kvar henne vad jag har för mig var platsbrist. Och vi besiktade henne endast för försäkringen skull, och då kollade de aldrig tänderna. Tänderna kollade vi ett halvår senare eftersom hon nyss hade blivit behandlad hos förra ägaren. Och då såg vi dessa fel I Kittys mun. Men vår veterinär försökte få ordning på hakar, glesbett o foderinpackningar, hade hit veterinär var 6:e månad. Men nu efter 2 år insåg vi att hon inte åt som hon skulle. Ville bara äta under höt där frön och små små rester av hö fanns. Hon slängde undan de vanliga långa höstråna åt sidan, åt det inte. I slutet klippte jag hö åt henne, då åt hon. Det gick även bra att äta gräs i hagen.  Man kunde även se i träcket att hon inte kunde mala maten ordentligt. Hon blev ilsk i boxen, sparkade o skrek så väggarna gick sönder, vi fick sätta dit gummimattor på väggarna. Efter veterinär Jenny var här sista gången, efter vi pratat om att det kanske vore bäst för Kitty att bli avlivad provade jag att ge henne smärtstillande. Då blev hon lugn, sparkade ingenting, hon såg lugn ut hela hon. Alltså hade hon ont 😔. Lilla gumman, vila i frid lilla vän ❤. 




Inga kommentarer: