söndag 19 september 2021

HSP

 Jag känner mig tom på något sätt, även idag lite sorgsen, måste tillåta mig att vara det, inte så konstigt heller 😌. 

Som högkänslig person är man ju väldigt inkännande, kanske för mycket ibland 😏. Jag låter ju hästar få reagera, få visa när de tycker något gör ont eller är obehagligt. Många tycker nog att jag då är för mesig, låter hästen göra dom den vill och blir oregerlig. Senast igår var det en som sa att "det är bra med brems när hästarna är elaka". De är inte elaka, de visar om det gör ont med att bitas eller sparkas. Sen finns det ju förstås hingstar eller ston tex som blir fulla med hormoner och inte kanske kan handskas med det, eller hästar som vi människor kan ha psykiska problem och bli farliga pga det. Men elaka eller dumma är de inte, de vill så väl. 

Idag sålde jag vår rockard till ett par från Karlstad, och vi bestämde att jag skulle möta dom på Örebrotravet. Blir så illa berörd varje gång jag åker där. Där står hästar i små fyrkantiga hagar, ofta en och en också 😔. De ser inte ut att trivas, skulle kunna tänka mig att de blir deprimerade. Vilka hästar gör bra ifrån sig i en sån miljö kan man ju undra? Träna, tävla och så ut i den lilla hagen utan knappt något att beta, ibland bara jord -eller sandaler. Ibland ser man dem gå i skrittmaskin där också 🥺. 

Nej, tänk om det kunde bli lite hårdare regler för hästhållning, stora hagar annars borde man inte få äga hästar!!

Inga kommentarer: