tisdag 21 juli 2009

Hittade i telefonen!

Satte igång en gammal telefon som jag inte har använt sedan mars 2008. Hittade ett utgående sms som jag ej hade skickat utan sparat som en anteckning, där stod:

"Okunskap om barns skamkänsla gör att det blir missförstånd mellan barn och vuxna".

Antagligen har det fastnat i mitt huvud när jag läste Socialpedagogik, och det stämmer nog helt riktigt.
Kommer ihåg att jag hade en diskussion om det med en person en gång, en person som inte förstod att ett barn som skrikande och gråtande springer efter den vuxna som gett barnet en åthutning antagligen och ofta känner skam och vill visa sin tillgivenhet och inte skriker för att vara elak. Hon förklarade att hon i det läget nonchalerade barnet för att visa barnet att den betett sig illa. Inte så klokt tycker jag när det gäller barnuppfostran...

En liten fundering bara så här en tisdagskväll.

1 kommentar:

johanna sa...

Hej!
Jag har suttit och sträkt läst din andra blogg om panikångest. Läskigt. Jag har känt av en del av de symptomen som du angivit 6 av de 13...
// Johanna